Sök:

Sökresultat:

221 Uppsatser om Värdegrunden Lpo94 - Sida 1 av 15

Den mÄngkulturella skolan och vÀrdegrunden- en vÀrdekoflikt?

SammanfattningNyckelbegrepp: Ma?ngkultur, va?rdegrund, va?rdekonflikt.Syftet med examensarbetet a?r att med utga?ngspunkt i en diskussion om skolans va?rdegrund belysa och underso?ka hur la?rare resonerar och fo?rha?ller sig till den va?rdekonflikt som kan uppsta? mellan att va?rna om de icke fo?rhandlingsbara va?rdena som anges i styrdokumenten samtidigt som skolan ska respektera och bevara kulturell ma?ngfald. Fo?r att besvara syftet har vi anva?nt oss av fo?ljande fra?gesta?llningar: Hur uppfattar och resonerar la?rare kring ma?ngkultur och pluralism? Hur uppfattar och resonerar la?rare kring va?rdegrundsuppdraget? Hur resonerar la?rare kring de va?rdekonflikter som kan uppsta? utifra?n skolans gemensamma va?rdegrund?Examensarbetet tar sin utga?ngspunkt i ett postmodernistiskt och interkulturellt perspektiv pa? la?rande. Uppsatsen inleds med en historisk redogo?relse fo?r hur skolans roll som norm och va?rdefo?rmedlare har fo?ra?ndrats o?ver tid.

VÀrdegrundens mÄngfald - en analys av Lpo94

Uppsatsen behandlar hur vÀrdegrunden som den Àr definierad i Lpo94 implementeras i realite-ten. Undersökningen baseras pÄ en komparativ studie mellan tvÄ högstadieskolor i södra SkÄ-ne. För denna komparation av skolorna ligger intervjumaterial som grundstomme men kom-pletteras Àven med elevenkÀter. John I. Goodlad Àr en framstÄende forskare inom pedagogik som studerat lÀroplanens konstruktion.

Ny kursplan i Àmnet svenska : En jÀmförande analys av Lgr11 och Lpo94

UtifrÄn grundskolans nya kursplan i Àmnet svenska studeras i denna uppsats skolreformen 2011. Genom att textanalytiskt jÀmföra kursplanen i svenska i Lgr11 med dess motsvarighet i lpo94 lÀggs i första hand fokus pÄ vad som reformertas och reviderats i de tvÄ lÀroplanerna med syftet att undersöka om Lgr11 möter regeringens proposition (2008/09:87), vilken lÄg till grund för skolreformen 2011.I resultatet framgÄr att Lgr11 möter regeringens önskemÄl i propposition 2008/09:87 Tydligare mÄl och kunskapskrav - nya lÀroplaner för skolan..

Individanpassad undervisning - en studie om hur lÀrare pÄ högstadiet uppfattar individanpassad undervisning

Individanpassad undervisning innebÀr enligt lÀroplanen för obligatoriska skolan Lpo94 att lÀraren ser till varje individs behov. Uppsatsen syftar till att ge bÀttre kunskap om hur individanpassad undervisning fungerar i grundskolans senare Är. Jag vill undersöka om lÀrarna kan anvÀnda och tillÀmpa sig av individanpassad undervisning som Lpo94 strÀvar efter. För att fÄ fram denna uppfattning har observationer gjorts hos fyra lÀrare som ocksÄ intervjuats. Slutsatserna frÄn intervjuerna har diskuterats och analyserats med hjÀlp av litteratur och Lpo94.

En intervjustudie om hur lÀrare i religionskunskap förhÄller sig till Lgr11 samt vad Lgr11 kan komma att betyda för eleverna och undervisningen.

Skolverkets granskningar visar att betygssystemet dÄ Lpo94 var gÀllande styrdokument hade tydliga brister. Kritik som riktades mot Lpo94 har frÀmst gÀllt otydlighet om hur betyg ska sÀttas, samt otydlighet i mÄlen som ska uppnÄs tillsammans med det faktum att mycket av det som stÄr i Lpo94 kan tolkas olika. Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att genom intervjuer undersöka hur lÀrare förhÄller sig till den nya lÀroplanen, LGR 11, samt lÀrarnas syn pÄ vilken eventuellt pÄverkan den nya lÀroplanen kan komma att ha pÄ sjÀlva undervisningen och vilken betydelse den kan komma att ha för eleverna. Resultatet av studien visade att lÀrarna ansÄg att den nya betygsskalan förenklade lÀrarnas arbete nÀr det gÀller en enklare och mer rÀttvis bedömning samt betygssÀttning. De ansÄg Àven att fler betygssteg pÄ skalan var mer rÀttvis för eleverna.

Var det bÀttre förr? : En studie om lÀrares erfarenheter och tankar kring Lpo94 och Lgr11.

Syfte:Syftet med studien Àr att undersöka hur lÀrare i skolÀmnet idrott och hÀlsa ser pÄ och pÄverkas av Lpo94 respektive Lgr11. HÀr nedan redovisas vÄra frÄgestÀllningar:Hur var det/Àr det att verka med respektive lÀroplan?Hur hjÀlper de olika lÀroplanerna att bedöma elevers kunskaper i Àmnet idrott och hÀlsa?Vilka didaktiska konsekvenser menar lÀrarna att Lgr11 jÀmfört med Lpo94 kan skapa för elevernas lÀrande?Metod:Vi har valt att intervjua 3st manliga lÀrare i StockholmsomrÄdet. Vi valde denna kvalitativa metod för att fÄ en djupare förstÄelse av lÀrarnas uppfattningar kring Lpo94 och Lgr11. Intervjuerna genomfördes utifrÄn en intervjumall och spelades in.Resultat:Det vi kan sÀga efter genomförandet av studien Àr att samtliga lÀrare föredrar Lgr11 framför Lpo94 pÄ grund av att den nya lÀroplanen Àr tydligare och mer strukturerad.

"En skola för alla" : verklighet för elever med lÀs- och skrivsvÄrigheter och dyslexi?

Many researches have been done about the difficulties in teaching children with disabilities and like in this case dyslexia, which is the disability my essay is focused on. Earlier researches have investigated how and what teachers do practically when they have pupils with dyslexia and what help they have in their work. I wanted to investigate how the theories in National Compulsory School Curriculum (Lpo94) and about inclusive education in relation to the actual work in one Swedish school. My essay, with help of other research, has taken the expression ?school for all? and it?s meaning to what is possible to do in a real life work situation, with the assignments that schools have in Lpo94.

Var det ba?ttre fo?rr? : en ja?mfo?relse av kursplanernas a?mnesinneha?ll i a?mnet musik ? Lpo94 och Lgr11

?Flumskola? eller ?katederundervisning?? Ja det har varit ma?nga bena?mningar pa? den svenska skolan genom a?ren och 2011 kom en ny la?roplan som skulle ersa?tta den tidigare la?roplanen. Det finns ma?nga la?rare som har arbetat med flera olika la?roplaner. Hur har skiftet till nya la?roplaner pa?verkat deras undervisning, planering och arbetssituation?Denna underso?kning a?r en analys av La?roplan fo?r det obligatoriska skolva?sendet, 1994 (Lpo94) och La?roplan fo?r grundskolan, fo?rskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 11) som ga?ller sedan ho?sten 2011 och deras kursplaner i musik.

Pedagogers anvÀndning av Lgr11 vid planering av undervisning

Syftet med den hÀr studien har varit att granska hur lÀrare anvÀnder den nya lÀroplanen Lgr11 dÄ de planerat undervisningen. Jag har Àven tagit del av hur lÀrare arbetade dÄ Lpo94:s lÀroplan var gÀllande för att dÀrefter undersöka om lÀrare anvÀnder lÀroplanen i samma grad dÄ som nu. Med utgÄngspunkt i intervjuer, textanalyser av Lpo94 och Lgr11 samt utifrÄn annan litteratur och forskning, sÄ har en mindre kartlÀggning blivit möjlig. Metoden har varit kvalitativ genom att lÄgstandardiserade intervjufrÄgor anvÀnts. Det övergripande perspektivet Àr didaktiskt dÄ undersökningen syftat till att undersöka lÀrares anvÀndning av lÀroplan och faktorer som pÄverkat dem vid lektionsplaneringarna.

LÀroplan för en ohÄllbar framtid? : En studie för att synliggöra förekomsten av hÄllbar utveckling i Lpo94 och Lgr11 samt den innehÄllsliga utvecklingen dem emellan

Studien syftar till att undersöka förekomsten av hÄllbar utveckling i Lpo94, dÄ vi utifrÄn vÄra erfarenheter inom skolan inte har sett nÄgon undervisning för hÄllbar utveckling bedrivas. Ytterligare en anledning till att undersöka förekomsten Àr dÄ Sverige ingÄr i flera internationella överenskommelser dÀr det framkommer att undervisning för hÄllbar utveckling ska vara prioriterat. DÄ en ny lÀroplan, Lgr11, trÀder i kraft 1juli 2011 undersöktes Àven förekomsten av hÄllbar utveckling dÀri, dÄ studien syftar till att undersöka huruvida det skett förÀndringar till fördel för undervisning för hÄllbar utveckling i Lgr11 i förhÄllande till Lpo94. Vid analysen av lÀroplanerna anvÀndes en metodtriangulering, i form av innehÄllsanalyser, textanalyser samt komparativa analyser. Inför analyserna faststÀlldes nÄgra kriterier som utgick frÄn innebörden av hÄllbar utveckling, vilka hela studien sedan kom att bygga pÄ.

"Du gjorde mig till kung pÄ finlandsbÄten!" : En kvalitativ studie om dansundervisningen och dess utveckling frÄn Lgr62 till Lpo94

Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med studien Àr att undersöka hur dansundervisningen utvecklats i idrottsÀmnet frÄn Lgr62 till Lpo94. För att uppfylla vÄrt syfte har vi anvÀnt följande frÄgestÀllningar: Hur har dans framskrivits i kursplanerna frÄn Lgr62 till Lpo94? Vilken uppfattning har idrottslÀrare utbildade under Lgr69 till Lpo94 om dans som moment i undervisningen? Vilka förutsÀttningar och faktorer upplever idrottslÀrare utbildade under Lgr69 till Lpo94 pÄverkar undervisningen i dans? Hur bedrivs dansundervisningen av idrottslÀrare utbildade frÄn Lgr69 till Lpo94 enligt dem sjÀlva?MetodVi har anvÀnt oss av tvÄ kvalitativa forskningsmetoder, textanalys och intervju. Studien började med en textanalys pÄ kursplaner i idrottsÀmnet frÄn Lgr62, Lgr69, Lgr80 och Lpo94. DÀrefter intervjuades fyra lÀrare, tvÄ mÀn och tvÄ kvinnor, i idrottsÀmnet som Àr utbildade under olika lÀroplaner och pÄ olika lÀrosÀten.

Barns motorik : I relation till lÀs- och skrivinlÀrning

År 2003 reviderades LĂ€roplanen för det obligatoriska skolvĂ€sendet, förskoleklassen och fritidshemmet Lpo94 (Lpo94) och daglig fysisk aktivitet infördes som en obligatorisk del av skoldagen. UtifrĂ„n vĂ„ra tolkningar av Lpo94 skall daglig fysisk aktivitet genomsyras i alla skolans Ă€mnen för att skapa förutsĂ€ttningar som stĂ€rker barnens förmĂ„ga att lĂ€ra och utvecklas. VĂ„r studie syftar till att undersöka tre olika teoriers syn pĂ„ hur motorisk fĂ€rdighet pĂ„verkar barnets lĂ€s- och skrivinlĂ€rning.I den teoretiska bakgrunden redogörs för tidigare forskning gĂ€llande motorisk aktivitet och dess betydelse för barns lĂ€s- och skrivutveckling. Vi har valt att ta del av tre personers olika teorier och hur de förhĂ„ller sig till barns motorik i relation till lĂ€s- och skrivinlĂ€rningen.För att besvara vĂ„rt syfte har vi genomfört intervjuer med informanterna. Arbetet belyser vilka olikheter det finns i synen pĂ„ betydelsen av motorisk trĂ€ning för barns lĂ€s- och skrivinlĂ€rningen.Alla tre ansĂ„g att motoriken i nĂ„gon form hade betydelse, men i vilken utstrĂ€ckning dĂ€r gick informanternas Ă„sikter isĂ€r..

Internationella besöksgrupper i Varanasi

Studien utgÄr frÄn fem idrottslÀrares uppfattningar om tvÄ begrepp, förtrogenhet och kulturarv, som Äterfinns i ett och samma mÄl i LÀroplanen för det obligatoriska skolvÀsendet (Lpo94). De tvÄ begreppen finns inte definierade i Lpo94 utan det Àr lÀrarens ansvar att tolka och realisera dessa begrepp i den konkreta undervisningen. Datainsamlingsmetoden baseras pÄ kvalitativa intervjuer dÀr idrottslÀrare besvarar frÄgor kring deras uppfattningar av begreppen och om mÄlet. Resultatet av studien visar att flertalet av informanterna inte Àr insatta i Lpo94s kunskapssyn men att de har en god uppfattning av vad kulturarvet har för betydelse för dem. Studiens diskussion berör konsekvenserna av den bristande begreppsuppfattningen och hur lÀroplanens uttryck och formuleringar pÄverkar idrottslÀraren..

Vilka geografiska kunskaper prioriteras i kursplanen? : En jÀmförande textanalys av kunskapssyn mellan kursplanen för Geografi i Lpo94 och Lgr11.

Debatten kring skolan har varit intensiv de senaste Ären allt sedan svenska skolresultat börjat sjunka i internationella resultatjÀmförelser. Samtidigt som vi jÀmför oss allt mer med andra lÀnder ökar globaliseringen, kommunikationerna och samhÀllsutvecklingen. Allt gÄr mycket snabbare och samhÀllsutvecklingen Àr idag nÀstan omöjlig att förutspÄ. Med tanke pÄ att det tillkommit en ny lÀroplan med nya kursplaner för bÄde grundskolan och gymnasiet de senaste Ären Àr det intressant att undersöka hur dessa kursplaner svarar upp till dessa samhÀllsförÀndringar. TÀnkbart Àr att det krÀvs nya förhÄllningssÀtt och synsÀtt pÄ utbildning och till kunskap. Denna uppsats undersöker om det finns nÄgon skillnad mellan kursplanen för geografi i Lpo94 och Lgr11.

Matematikverkstad : -ett förhÄllningssÀtt

SammanfattningDenna uppsats har sin bakgrund i fem ord som kan ses som en kort sammanfattning kring vad matematikundervisningen bör innehÄlla enligt Lpo94 och kursplanen för matematik. DÀr stÄr att matematik bör pratas, undersökas, upplevas, skapas och utforskas. Om dessa ord fÄr finnas med i undervisningen sÄ bör man kunna göra matematiken roligare och mer intressant. Att finna glÀdje och lust till matematiken Àr vÀldigt viktigt för att fÄnga barnens uppmÀrksamhet och rapporten Lusten att lÀra?med fokus pÄ matematik diskuterar just vikten av lusten till matematik.  Baserat pÄ vad som stÄr skrivet kring matematikverkstÀder sÄ borde pedagoger kunna jobba i enlighet med vad Lpo94 och kursplanen i matematik föresprÄkar.

1 NĂ€sta sida ->